Kristiansund bibliotek

Rett og vold
Huskelisten er tom
Vis
Hylleplassering
  • 340 MEN
Forfatter
Tittel
  • Rett og vold
År
  • 2022
Omfang
  • 167 sider
Språk
  • Språk: Norsk (Bokmål)
Emne
Noter
  • Den tyske filosofen Christoph Menke (f. 1958) tilhører tredje generasjon av den innflytelsesrike skolen for kritisk teori og samfunnstenkning som ble etablert i Frankfurt på 1920-tallet. Menke føyer seg inn i samme tradisjon som blant andre Theodor W. Adorno og Jürgen Habermas, og fører Frankfurterskolens kritiske etos videre i sine rettsfilosofiske undersøkelser. «Rett og vold» er en refleksjon over rettens natur med utgangspunkt i det Menke betegner som et uløselig paradoks: På samme tid som retten blir ansett som voldens motsetning, er den selv et uttrykk for vold. Enhver rettsorden vil naturligvis begrunne bruken av voldsmakt som legitim. Men Menke argumenterer for at heller ikke i et rettssamfunn grunnlagt på liberaldemokratiske prinsipper, kan volden simpelthen betraktes som et instrument eller en siste utvei. Hos tragedieforfatterne Aiskhylos og Sofokles finner Menke de første tilløpene til en kritisk drøfting av fellestrekkene mellom blodhevn og domsbasert rett. På bakgrunn av
Venteliste
  • 0 (0)
*00001993pam  22002651  4500
*001174998
*008221110                a       0  00nob 2
*015  $a0656778$bBIBBI
*019  $bl
*020  $a978-82-8417-006-0$bheftet$cNkr 180.00
*0411 $hger
*08201$a340.1$zh$223/nor
*090  $c340$dMEN
*100 0$aMenke, Christoph$d1958-$jt.$0(NO-TrBIB)90564761
*2401 $aRecht und Gewalt
*24510$aRett og vold$cChristoph Menke ; oversatt av Eirik Høyer Leivestad
*260  $a[Moss]$bH//O//F$c[2022]
*300  $a167 sider
*520  $aDen tyske filosofen Christoph Menke (f. 1958) tilhører tredje generasjon av den innflytelsesrike skolen for kritisk teori og samfunnstenkning som ble etablert i Frankfurt på 1920-tallet. Menke føyer seg inn i samme tradisjon som blant andre Theodor W. Adorno og Jürgen Habermas, og fører Frankfurterskolens kritiske etos videre i sine rettsfilosofiske undersøkelser. «Rett og vold» er en refleksjon over rettens natur med utgangspunkt i det Menke betegner som et uløselig paradoks: På samme tid som retten blir ansett som voldens motsetning, er den selv et uttrykk for vold. Enhver rettsorden vil naturligvis begrunne bruken av voldsmakt som legitim. Men Menke argumenterer for at heller ikke i et rettssamfunn grunnlagt på liberaldemokratiske prinsipper, kan volden simpelthen betraktes som et instrument eller en siste utvei. Hos tragedieforfatterne Aiskhylos og Sofokles finner Menke de første tilløpene til en kritisk drøfting av fellestrekkene mellom blodhevn og domsbasert rett. På bakgrunn av
*650 1$aRettsvitenskap$xTeori og metoder$1340.1$2bibbi$41138573$9nob
*655 2$aEssay$2ntsf$4https://id.nb.no/vocabulary/ntsf/81$9nor
*700 0$aLeivestad, Eirik Høyer$d1984-$eovers.$jn.$0(NO-TrBIB)11034610
*900 0$aHøyer Leivestad, Eirik$zLeivestad, Eirik Høyer$9nor
*950 0$aJuridisk metode$zRettsvitenskap$9nob
*996  $uhttps://bibbi.mikromarc.no/mikromarc3/Detail.aspx?Unit=6475&db=bibbi&ID=660629&SU=6475$zlocal
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her for bli den første til å gi din mening
Vis
Send til
Eks. navnStatusForfallsdatoTilhørerSamlingHylle
Ex1Tilgjengelig Kristiansund bibliotekVoksenavdeling340 MEN